ŢARĂ INVITATĂ: AUSTRIA

Cele mai bune animaţii austriece 2011-2017

 

Competiţia Cele mai bune animaţii austriece face parte din programul popularului festival Două zile de animaţie din Viena, lansat în 2004 şi numit, până în 2017, O zi de animaţie. Festivalul este mai mult decât deschis pentru toate posibilităţile pe care le poate oferi animaţia. Narativ şi experimental, figurativ şi abstract, analog şi digital, şi pe lângă ele toate filmele hibride realizate de amatori, studenţi, artişti independenţi şi studiouri comerciale pot figura în selecţie.

 

Pentru Anim'Est 2018 am pregătit două programe diferite:

 

Animaţie experimentală - De la abstract la lumea reală

Selecţia explorează puternica istorie şi rolul filmului experimental (sau, dacă preferaţi, de „avangardă”) din Austria, dar arată şi cât de mult s-a îndepărtat în prezent animaţia experimentală de abordările clasice din trecut. Din moment ce termenul „experimental” are o anumită legătură cu abstractul, selecţie începe cu filme „non-figurative”, de la forme rotunde şi mişcări line la manifestări mai rapide şi agresive. Dar filmul experimental poate fi şi figurativ, iar titlurile următoare demonstrează că folosirea unor desene parţial realiste, a obiectelor „reale” sau a obiectelor procesate digital şi, în sfârşit, chiar a corpului uman, aceste filme pot interacţiona cu „lumea reală”. Ultimele trei titluri subliniază afinitatea dintre aceşti artişti şi artele spectacolului şi arta corporală.

 

Naraţiune & Muzică

Această selecţie ar putea să fie mai pe gustul iubitorilor animaţiei clasice, în care povestea se află în centrul atenţiei. În program putem vedea şi câteva vieoclipuri muzicale. Primele filme din selecţie explorează experienţe umane şi aspecte ale „lumii reale”, unele dintre ele apropiindu-se chiar de documentar. În a doua jumătate, poveştile înclină spre suprarealism şi metaforic, uneori spre comic, dar putem vedea şi cîteva exemple de ceea ce am putea numi „naraţiune experimentală”. Pentru a face selecţia mai atractivă, am intercalat ritmic videoclipuri muzicale, dar rostul lor nu este doar să distreze, ci şi să comunice un mesaj, chiar dacă firul narativ ar putea fi mai puţin liniar decât în cazul naraţiunii clasice.

 

Thomas Renoldner

Selecţioner al festivalului Două zile de animaţie din Viena