Raport de sustenabilitate 2025
De 20 de ani Animest a promovat animația drept instrument al exprimării, al incluziunii, al comunității. Misiunea noastră principală nu se schimbă, dar trebuie să ne definim mai bine poziția în realitatea climatică din jurul nostru.
Suntem conștienți de rolul Animest în scena culturală românească, mai ales că o parte din festivalul nostru se adresează copiilor și adolescenților. De aceea, pe lângă diminuarea amprentei noastre climatice, considerăm că cel mai mare impact pe care îl poate avea Animest este acela de a oferi un exemplu și de a promova un set de principii pozitive către publicul nostru.
Scopul acestui document este de a strânge laolaltă, într-un mod transparent, acțiunile pe care le realizăm, dar și cele pe care ni le propunem, dar încă nu le îndeplinim, pentru a ne asigura că ne îndreptăm în direcția bună.
Awareness
YES
- La Animest.20 vom acorda Green Sheep Badge, o mențiune pentru un film de animație care abordează teme despre protecția mediului și sustenabilitate, ales de echipa Animest.
- Promovăm în programele noastre filme cu teme de mediu, mai ales pentru copii
- Promovăm în atelierele pe care le organizăm teme de mediu. La Animest.20 organizăm un atelier de creație pentru adulți în care aceștia vor învăța să realizeze pigmenți de culoare din flori.
- Vom continua sa publicăm și să promovăm Raportul de sustenabilitate în fiecare an
NEXT
- După Animest.20 vom completa, măcar partial, raportul Green Charter for Film Festivals.
- Vom raporta numere mai concrete pentru capitolele acestui raport, pe care să le putem folosi pentru a ne evalua progresul.
Transport
YES
- Alegem locațiile festivalului încât să fie cât mai apropiate. Locațiile sunt bine conectate cu transportul public și oferim invitaților internaționali informații despre transport public.
- Încercăm de fiecare dată să grupăm invitații atunci când le oferim transport.
NO
- Nu oferim transport urban gratuit. Nu am reușit încă să stabilim un parteneriat cu Metrorex.
- Nu simțim momentan că este potrivit să promovăm alternative terestre la avion pentru majoritatea invitaților având în vedere infrastructura terestră a României.
NEXT
- Vom face eforturi să stabilim un parteneriat cu un operator de transport public.
Parteneri
YES
- Considerăm cu atenție fiecare potențial partener. Realitățile financiare nu ne permit să fim perfecți, dar încercăm să evităm parteneri care au valori diferite.
- Colaborăm cu parteneri care promovează teme de mediu, cum ar fi Magazinul Zero Waste sau Ecopolis.
NO
- Nu am ridicat până acum probleme de sustenabilitate cu locațiile de festival, pentru că avem alegeri foarte limitate.
NEXT
- Ne propunem să facem la ediția următoare o analiză de bază a sustenabilității locațiilor noastre.
Mâncare și băutură
YES
- Am decis să renunțăm complet la sticle mici de apă, după ce anul trecut am avut foarte multe. Le înlocuim cu filtre și, unde e nevoie de volum mai mare, cu bidoane de 5L (cu pompe), pentru a minimiza risipa.
- Oferim voluntarilor noștri bidoane de apă pentru a-i încuraja să le umple de la sursele noastre de apă și pentru a evita pahare de plastic.
- Membrii echipei și invitații au masa oferită la restaurante, unde se pregătesc doar atâtea porții cât este nevoie
- Pentru voluntari organizăm colțuri cu snacks. Sunt tipuri de mâncare care rezistă și aprovizionăm doar când e nevoie.
NO
- Deși oferim întotdeauna opțiuni vegetariene și, dacă se poate, vegane, nu am renunțat încă la produse de origine animală pentru echipa și voluntarii noștri.
NEXT
- Continuăm să căutăm o soluție fezabilă pentru a evita mâncarea împachetată pentru voluntari și echipă
Promoționale
YES
- Este al doilea an la rând când nu mai producem tricouri și sacoșe noi. Vindem din stocurile rămase și oferim o soluție de print on demand, cu Printoteca, pentru modelele din ediția curentă.
- De fiecare dată când putem, printam materiale promoționale (steag, roll-up) cu branding generic, nu de ediție, pentru a putea fi refolosite cât mai mult.
- Am produs obiecte noi din bannere reciclate la Re:Mesh.
- Revizium în fiecare an numărul de afișe și broșuri printate, încât să evităm materialele nefolosite.
- Nu mai printăm badge-uri pentru unele categorii de invitați și le trimitem versiune digitală
NO
- Printam pe plastic toate badge-urile. Nu am găsit încă o soluție mai sustenabilă, acceptabilă ca preț si potrivită pentru un festival lung.
NEXT
- Ne propunem sa renunțăm la lanyards de la ediția următoare și să încurajăm lumea să își aducă propriile lanyards.