editia a 16-a
8-17 octombrie 2021
Meniu blog

It’s her time! Excelența feminină în industriile creative: Ioana Moldovan

La cea de-a 16-a ediție Animest, celebrăm excelența feminină în animație și te invităm să descoperi, printr-o amplă selecție de filme regizate de profesionistele din industrie, vocile feminine care schimbă regulile jocului, aduc un suflu nou în acest domeniu și cuceresc juriile marilor festivaluri prin abordări inedite și viziuni spectaculoase. Ne-am propus, cu această ocazie, să-ți atragem atenția asupra creatoarelor care, în pofida dezechilibrului de gen din industrie, pun filmul de animație în topurile preferințelor spectatorilor din întreaga lume. Filmele lor vor putea fi urmărite până duminică, 17 octombrie, pe marele ecran la Cinema Elvire Popesco și Institutul Cervantes, dar și online, pe platforma de streaming Animest. 

Dacă v-ați întrebat de ce mai este necesară o astfel de inițiativă în 2021, după mult prea mulți ani în care s-a discutat, în diverse contexte, despre dezechilibrul de gen, avem niște cifre asupra cărora vă invităm să aruncați o privire. La nivel global, aproximativ 60% dintre studenții școlilor și universităților de artă sunt femei, în timp ce doar 20% dintre pozițiile-cheie din domeniile creative sunt ocupate de acestea. O analiză efectuată în România de Asociația Animest indică un dezechilibru și mai vizibil între numărul artistelor care studiază animația (73%) și cel al regizoarelor care au primit finanțare pentru dezvoltarea propriilor proiecte din partea Centrului Național al Cinematografiei (8,22%). În plus, 15 ani de experiență acumulată în organizarea Festivalului Internațional de Film de Animație Animest ne-au arătat că, în cinematografia locală, femeile aflate în poziții de conducere în animație sunt excepții notabile, nu norma. 

Pornind de la această problematică, în încercarea de a găsi răspunsuri la întrebările firești (legate de cauzele acestui dezechilibru major), ne-am hotărât să extindem discuția și ne-am îndreptat către o serie de profesioniste care activează în industriile creative din România. Ne-a interesat să aflăm cum s-au simțit ele primite în domeniile în care excelează și dacă s-au confruntat cu prejudecăți de gen de-a lungul parcursului profesional. Le-am întrebat în ce măsură consideră ele necesare inițiativele care promovează excelența feminină în oricare dintre industriile creative, dar am fost curioși să aflăm și care sunt personajele animate feminine care le-au inspirat în copilărie.

Intenția noastră nu a fost aceea de a demonstra o ipoteză. Am vrut să aducem în lumină experiențe diverse, care să reflecte perspective reale asupra modului în care se comportă industriile creative din România cu profesionistele ale căror nume au devenit sinonime cu ideea de performanță. Și viceversa. 

Astăzi vă invităm să descoperiți perspectiva fotojurnalistei Ioana Moldovan. Fotografiile ei au apărut în publicaţii celebre precum The Huffington Post, New York Times sau Al Jazeera. Prin obiectivul ei, Ioana surprinde adesea realități dure, precum proteste, războaie sau subiecte sensibile din sfera socială. 

1. În copilărie, care era personajul tău feminin preferat din filmele și serialele de animație?

Am crescut cu desene animate pe canalele italienești până să vină la noi mai multe. Cu April O’Neil din Teenage Mutant Ninja Turtles sau Lidia din Lydie et la fleur aux septs couleurs. Nu am avut o Daria pe atunci.

2. Cum a fost primul contact cu domeniul în care activezi?

Mi-am descoperit pasiunea pentru fotografia documentară când am fotografiat pentru prima oară o fostă colonie muncitorească comunistă. A fost prima dată când am simțit nevoia să pătrund mai adânc într-o comunitate și să găsesc poveștile relevante pe care le are de spus. Nu mi se mai părea de ajuns să „fur” cadre pe stradă, voiam să spun povești în imagini, documentate cât mai în profunzime.

3. Te-ai lovit de prejudecăți legate de gen de-a lungul carierei tale? Crezi că parcursul tău în carieră ar fi arătat diferit dacă erai bărbat?

De prejudecăți de gen te lovești adesea, dar nu aș merge atât de departe încât să spun că acest lucru mi-a afectat conștient parcursul fotografic. Vorbesc acum strict personal, știu sigur că există exemple care să ateste contrariul. Da, sunt mai mulți bărbați în fotojurnalism. Și există situații în care este mai ușor să fii bărbat (documentând comunitățile masculine din țările musulmane, de exemplu), dar la fel, există cazuri în care a fi femeie este un avantaj (documentarea victimelor traficului sexual sau a mutilării genitale sunt doar câteva exemple extreme). În opinia mea, este în mare parte o chestiune de acces. Și da, poate îți alegi subiectele în funcție de nivelul de acces pe care crezi că îl poți atinge. Eu personal, nu am fost niciodată nevoită să renunț la o poveste pe care am vrut să o documentez, pe motivul că sunt femeie.

4. Cum ți se pare inițiativa Animest de a dedica întreaga ediție din acest an femeilor din domeniul animației?

Nu am prea multe informații despre ce înseamnă să fii femeie în domeniul animației, dar, indiferent, o inițiativă  care să recunoască contribuția și succesul femeilor în orice domeniu, mi se pare binevenită. 


Spune-ti opinia

Nota: Codul HTML este citit ca si text!